Desková hra – Vrhcáby
materiál: dřevo, kování
Desková hra Backgammon je stará desková hra pro dva hráče, ve které hraje roli jak náhoda, tak schopnosti hráčů. Backgammon je jedna z nejstarších známých deskových her, předpokládá se, že se hrála ve starověkém Egyptě, Sumeru, Mezopotámii či Persii. Cílem hry je vyvést všechny své hrací kameny po vyznačené dráze nejprve do vlastní ohrádky, a pak je odstranit z hrací desky.
Vyrobeno ze dřeva. Vhodné pro děti od 7 let.
Návod:
Vrhcáby (Backgammon) Taktická hra pro 2 hráče.
Hra vrhcáby obsahuje: 15 hracích kamenů ve 2 barvách, 2 hrací kostky a hrací pole uvnitř dřevěné kazety.
Cíl hry: Každý hráč musí svých 15 hracích kamenů dostat co nejrychleji, jak je možné, ze základní pozice do svého vnitřního pole a poté je všechny z hracího pole vyvést. K tomu musí co nejšikovněji využívat hodnot ok na hrací kostce. Na obrázku je šipkou znázorněn směr, kterým se smějí hrací kameny pohybovat. To znamená, že dva hráči vedou své kameny v protichůdném směru a snaží se vždy svého protihráče blokovat, např. blokováním klínů nebo „vyhozením“. Vítězí ten hráč, kterému se nejrychleji podaří vyvést hrací kameny z hracího pole.
Příprava hry: Každý hráč obdrží na začátku hry 15 hracích kamenů v jedné barvě. Na hracím poli najdete 24 trojúhelníků, tzv. klínů. Barva klínů zjednodušuje odpočítávání při tahu, ale nemá žádný vliv na průběh hry. Hrací pole je rozděleno na dvě poloviny, což je v této variantě hry ještě zdůrazněno sklápěcím mechanismem a slouží k lepšímu přehledu. Střed hracího pole, tedy tato přepážka, se odborně jmenuje „bar“. V každé polovině hracího pole najdete oddělení vždy se 6 klíny, které jsou na obrázku označeny čísly. Podle toho, v jakém směru každý hráč hraje, se tyto díly označují jako 1., 2., 3. a 4. kvadrant. 4. kvadrant každého hráče se nazývá vnitřní pole. Základní pozici najdete také na obrázku. Hráč se světle hnědými kameny hraje po šipce proti směru hodinových ručiček, hráč s tmavě hnědými kameny hraje ve směru hodinových ručiček.
Začátek hry: Pro zahájení hry hodí každý hráč kostkou. Při stejném stavu ok je nutný další otevírací vrh. Hráč, který hodí vyšší hodnotu ok začíná hru a sice hraje součet ok na obou vržených kostkách. Poté hrají hráči střídavě s oběma hracími kostkami. Hráči vždy provedou dva tahy, které se řídí počtem ok na hracích kostkách. Při všech tazích se počítají klíny, které jsou obsazeny vlastními i protihráčovými hracími kameny. Hrací pole klín označuje celé pole, ale obvykle se pokládají hrací kameny k jeho vnějšímu okraji. Oba tahy může hráč provést jako dva tahy s různými hracími kameny nebo jako na sebe navazující tahy jednoho hracího kamene. 56322 Pokud hráč nemůže počet ok jednoho vrhu použít, propadají. Pokud může použít pouze hodnotu ok jedné kostky, musí to být ta vyšší hodnota. V případě, že padly na kostkách stejné hodnoty ok, tzv. paš, musí být zahrána možná oka, zbytek propadá. Pokud hráč nemůže zahrát žádnou hodnotu ok z vržených kostek, propadají obě hodnoty. Nyní je na řadě opět protihráč. Každý klín smí být obsazen hracími kameny pouze jedné barvy. Proto smí být každý hrací kámen zahrán na klín dosud neobsazený nebo obsazený vlastními hracími kameny. Tah je ovšem také možný, pokud je jím odstraněn jeden jediný hrací kámen protihráče (viz Vyhazování). Tahy při variantě paš (double) Pokud padnou hráči na obou kostkách stejné hodnoty ok, smí hráč tyto hodnoty zahrát čtyřikrát.
Příklad: Při hodnotě 3 jsou povoleny následující tahy: • 1 hrací kámen se posune ve čtyřech tazích o celkem 12 klínů dále • 4 hrací kameny se posunou vždy o 3 klíny dále • 2 hrací kameny se posunou ve dvou tazích celkem po 6 klínech • 1 hrací kámen se posune ve dvou tazích celkem po 6 klínech a 2 další hrací kameny se posunou vždy o 3 klíny • 1 hrací kámen se posune ve třech po sobě následujících tazích o celkem 9 klínů a 1 hrací kámen se posune o 3 klíny dále. Pokud v případě paše (double) není možné využít všech čtyř tahů, musí být taženy všechny možné a zbývající tahy propadají.
Opěrný bod: Na klínu smí ležet libovolné množství hracích kamenů jedné barvy. Dva a více hracích kamenů tak tvoří tzv. opěrný bod. Opěrný bod je zakázán pro protihráče, nesmí tento klín obsadit, smí ho pouze přeskočit a počítat při postupu. Více opěrných bodů za sebou vytváří tzv. „most“, který, když je dostatečně velký, může protihráče omezit, protože se před ním budou shromažďovat jeho hrací kameny.
Vyhazování: Klín, který je obsazený pouze jedním hracím kamenem, se nazývá nekrytý klín, tzv. „blot“. Hráč smí tento nekrytý klín obsadit a vyhozený kámen protihráče odsunout na přepážku. Přijde-li na řadu hráč, jehož hrací kámen se nachází na přepážce „bar“, musí tento svůj kámen nejprve vrátit do hry. Hrací kameny z přepážky se musí vracet vždy do vnitřního pole soupeře. Tzn. světle hnědé na klíny 1 až 6 a tmavě hnědé na klíny 24 až 19. Při vracení hracího kamene do hry se počítá tak, jakoby hrací kámen stál mimo hrací pole, tzn. již první klín se musí počítat. Vracení do hry Aby mohl hráč vrátit svůj hrací kámen z přepážky zpět do hracího pole, musí hodit oběma kostkami. Pokud mu padne hodnota ok na jedné kostce tak, aby dosáhla hodnoty klínu, vrátí hráč hrací kámen ve směru hry na odpovídající klín. Hodnotu, která padla na druhé kostce, smí použít podle libosti. Při vracení hracích kamenů do hracího pole se smějí vyhazovat tzv. nekryté klíny „blot“. Tyto vyhozené kameny se přesunují na přepážku. Pokud zahranou hodnotou obou kostek není možné vrátit hrací kámen do hracího pole, propadá tento tah a na řadě je další hráč. Vyvádění kamenů Pokud se hráči podařilo všech svých 15 hracích kamenů přesunout do svého vnitřního pole, začíná tzv. vyvádění kamenů z hracího pole ven. Vyvádění je možné pouze tehdy, pokud se žádný hrací kámen mimo vnitřní pole nenachází a sice ani na přepážce. Hrací kámen, který byl vyveden se již nevrací zpět na hrací desku. Vyvádění se počítá tak, jakoby měl být obsazen první hrací klín mimo hrací pole.
Příklad: Tmavě hnědá má obsazeny všechny klíny svého vnitřního pole. Hráč hodí kostkou hodnoty ok 5 a 3. Nyní smí odebrat z hracího pole 1 hrací kámen z klínu 5 a 1 hrací kámen z klínu 3. Pokud hráč při vyvádění kamenů zahraje hodnotu klínu, který není obsazený, smí odebrat kámen z vyššího vzdáleného klínu. Příklad: Tmavě hnědá hodí číslo 6, na šestém klínu ale již neleží žádný hrací kámen. Vyvede proto kámen z pátého klínu.
Zakončení hry (gammon a backgammon) Pokud hráč se světle hnědými kameny vyvedl všechny své kameny z hrací plochy a hráč s tmavě hnědými jen některé, dochází k obyčejnému vítězství prvního hráče. Pokud se hraje se sázkami, platí výhra jednoduché sázky. Výhra je dvojnásobná, tzv. gammon, pokud protihráč ještě žádný svůj hrací kámen z hracího pole nevyvedl a trojnásobná, tzv. backgammon, pokud se všechny protihráčovy kameny nachází v jeho první čtvrtině pole nebo dokonce na přepážce „bar“.
Přejeme Vám mnoho zajímavých a zábavných hodin s hrou vrhcáby.